اسپانیا- پرتغال؛ برخورد از نوع سوم
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 رویارویی یك ستاره با ستاره‌های یك تیم؛ شاید این نخستین برداشتی باشد كه بتوان  از مصاف تیم‌های پرتغال و اسپانیا در مرحله نیمه نهایی یورو 2012 داشت.


اسپانیا و پرتغال

 

جایی كه رونالدو تك ستاره تیم ملی پرتغال باید رودروی ستارگانی مانند ژاوی، اینیستا، فابرگاس و سیلوا قرار بگیرد و این رویارویی خاطرات داربی‌های پر تعداد رئال مادردید و بارسلونا در فصل گذشته را به یاد می‌آورد. باید منتظر ماند و دید ستاره رئال مادرید در این بازی ملی موفق بود یا ستاره‌های پرتعداد تیم ملی اسپانیا.

نبرد اسپانیا و پرتغال را میتوان به دربی جنوبی های اروپا تعبیر کرد. این بازی از آن دسته نبردهایی است که هم زبان های اسپانیولی به جان یکدیگر خواهند افتاد تا یکی از این دو غول قاره سبز از این دوره جام ملت های اروپا خداحافظی کند . شاید هم بد نباشد باتزی اسپانیا و پرتغال را به بازی ال کلاسیکو تشبیه کنیم. حضور ستارگانبارسا و رئال مقابل یکدیگر به زیبایی های این نمایش می افزاید. البته باید این مساله را نیز اضافه کرد که این بازی نیمه نهایی یک میهمان ویژه هم دارد و آن کسی نیست جز راخوی رئیس دولت اسپانیا که این روزها تحت فشار های بحران مالی با کابینه خود دست و پنجه نرم میکند ولی آقای رئیس تصمیم گرفته تا بازی تیم ملی کشورش را در اکراین مقابل پرتغال از نزدیک مشاهده کند . این ژست سیاسی راخوی در حال و هوای بحرانی اقتصادی کشور اسپانیا کمی جالب توجه به نظر میرسد! این روزها  اسپانیایی ها با مشکلات عمده اقتصادی در اتحادیه اروپا مواجه شده اند و حتی دولت جدید راخوی نیز نتوانسته هنوز راه کاری را برای برون رفت از این بحران پیدا کند و آن ها مجبورند تا ا ز دیگر کشورهای اتحادیه اروپا وام دریافت کنند. با این حال رئیس دولت اسپانیا ترجیح میدهد تابا یک ژست کاملا ورزشی و با شعارحمایت از تیم ملی کشورشان در جریان رقابت های جام ملت های اروپا برای تماشای بازی حساس اسپانیا خودش را از فضای خسته کننده اقتصادی جدا کند.

نبرد اسپانیا و پرتغال را میتوان به دربی جنوبی های اروپا تعبیر کرد. این بازی از آن دسته نبردهایی است که هم زبان های اسپانیولی به جان یکدیگر خواهند افتاد تا یکی از این دو غول قاره سبز از این دوره جام ملت های اروپا خداحافظی کند . شاید هم بد نباشد باتزی اسپانیا و پرتغال را به بازی ال کلاسیکو تشبیه کنیم

 این مساله بیشتر در سایه حمایت از تیم ملی اسپانیا توسط رئیس دولت مطرح شده و این روزها سیاست مداران ترجیح میدهند تا محبوبین سیاسی شان را در زمین های فوتبال تداوم ببخشند .حالابایدچهارشنبه شب منتظر بمانیم تا ببینیم کدام یک از ستاره ای رئال و بارسا که مقابل یکدیگر قرار میگیرند پیروز خواهند شد و نکته قابل توجه این است که کریس رونالدو و په په و کونترائو هر سه در پرتغال بازی میکنند و جدال آنها با بارسایی های اسپانیا تماشایی است. به طوری که سسک فابرگاس در باره این بازی می‌گوید« شما می توانید این بازی را از جهت سبک بازی های دو تیم به بازی بارسلونا و رئال تشبیه کنید.پرتغال از قوی ترین تیم های جام است. آن ها به خوبی دفاع می کنند و در حمله خطرناکند. آن ها شبیه رئال مادرید بازی می کنند و ما باید در بهترین شرایط بازی خودمون قرار داشته باشیم.

اما در عین حال بازیکنان تفاوت دارند و ما از تیم های زیادی بازیکن در تیم داریم بنابراین عین هم نخواهد بود.»

پرتغال قربانی 3-3-4 خواهد شد

اسپانیا تمامی بازی های خود را با ترکیب 3-3-4 آغاز کرده است ، با دو هافبک تدافعی که چسبیده به خط دفاعی بازی میکنند و یک هافبک محوری که یا ژابی آلونسو بوده و یا سرخیو بوسکتس هست . اما اشکال تاکتیکی که رسانه های اسپانیایی و اکثر کارشناسان از تیم دل بوسکه میگیرند استفاده اشتباه از یک مهاجم مرکزی یا به اصطلاح " شماره 9 کاذب  " است که فابرگاس را در خط حمله اسپانیا میبینیم .

اسپانیا و  پرتغال

 

آندرس اینیستا که نقش محوری در تیم اسپانیا ایفا میکند و به نظر میرسد عضو جدایی ناپذیر این مجموعه است ، او جزو گروهی از فوتبالیست ها ست که سبک خاصی ارائه میدهد ، اینیستا دوبار در این رقابت ها به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده است و بدون شک کلیدی ترین بازیکن تیم ملی اسپانیاست . " اکنون لحظات خوبی را با اسپانیا میگذرانم ، و امیدوارم برای سال ها ادامه داشته باشد . " صحبت های اینیستا درباره حضورش در تیم اسپانیا به یوفا .اسپانیا برای دومین بار است که در این رقابت ها در شهر دونتسک بازی میکند . اگرچه ، بازیکنان بارسلونایی این تیم مانند والدس ، ژاوی ، پیکه و بوسکتس در پیروزی 1-0 تیمشان در لیگ قهرمانان اروپا در سال 2010/2011 در مقابل شاختار دونتسک در این شهر حاضر بودند .

چه کسی رونالدو را مهار میکند؟

به نظر میرسد دغدغه اصلی دل بوسکه مهار رونالدو است البته این مربی اسپانیایی میداند که مدافعان تیمش به خوبی با حرکت های شماره هفت پرتغال آشنا هستند و میتوانند او را خنثی ککند ولی در عین حال نیز باز هم به این مساله آگاه است که کریس رونالدو یکی از حطر ناکترین بازیکنان پرتغال است. در این رابطه دل بوسکه در باره مهاجم پرتغال می‌گوید« نمی توان به همسایه مان، پرتغالی ها اعتماد کرد. فکر نمی کنم که رونالدو تنها بازیکن خطرناک این تیم باشد. آنها بازیکنانی مثل نانی را دارند که ضربات سر خیلی خوبی می زند. میرلس از خارج از محوطه جریمه شوتهای فوق العاده ای می زند و موتینیو پاسهای فوق العاده ای می دهد.

حضور ستارگانبارسا و رئال مقابل یکدیگر به زیبایی های این نمایش می افزاید. البته باید این مساله را نیز اضافه کرد که این بازی نیمه نهایی یک میهمان ویژه هم دارد و آن کسی نیست جز راخوی رئیس دولت اسپانیا که این روزها تحت فشار های بحران مالی با کابینه خود دست و پنجه نرم میکند ولی آقای رئیس تصمیم گرفته تا بازی تیم ملی کشورش را در اکراین مقابل پرتغال از نزدیک مشاهده کند . این ژست سیاسی راخوی در حال و هوای بحرانی اقتصادی کشور اسپانیا کمی جالب توجه به نظر میرسد!

 در خط دفاع پرتغال بازیکنان قدرتمندی هستند و دو بازیکن جناحی این تیم خیلی خوب در جریان بازی تهاجمی قرار می گیرند. آنها به کنترل و مالکیت توپ نیاز چندانی ندارند؛ چرا که در یک ضد حمله و یک ارسال بلندتوپ، رونالدو را آماده گلزنی می بینند. کاملا روشن است که رونالدو بی نظیر است و کسی مثل او وجود ندارد.دوست دارم که بتوانیم رونالدو را مهار کرده و به او اجازه بازی کردن ندهیم و البته برای مهار رونالدو، به آربلوا کمک رسانی کنیم. اگر وقتی که توپ به رونالدو می رسد، واقعا مراقب او باشیم ،او فضای زیادی برای مانور نخواهد داشت.ما مراقبت خاصی از رونالدو به عمل خواهیم آورد ولی این کاری فردی نیست . دقیقا مثل دوسال پیش و دربازی با پرتغال در جام جهانی، کمک های مداومی به آربلوا خواهیم رساند تا اینکه رونالدو را از جریان بازی خارج کنیم.» حالا باز همبه نظر میرسد این موضع گیری های دل بوسکه نوعی حقه تاکتیکی باشد چون رونالدو از لحاظ فنی مداوم در زمین «شیفت» میشود و دائم در حال حرکت است به همین منظور هیچ چیز در باره مهار این ستاره پرتغالی قابل پیشبینی نخواهد بود.





:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: